5 kleine veranderingen om gezonder te leven

De laatste jaren ben ik gezonder leven wel steeds belangrijker gaan vinden. Waar ik vroeger alles at waar ik zin in had, en niet had gedacht dat ik ooit vrijwillig zou gaan sporten, ben ik nu wel gaan inzien dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. Ik ben ook van mening dat dat kan door kleine veranderingen te maken in je levensstijl. Mensen die ineens radicaal gaan diëten of zichzelf een streng trainingsschema opdringen lijken het nooit lang vol te houden. Zelf probeer ik liever om gezonde gewoontes aan te leren die op de lange termijn vol te houden zijn, zodat dit echt een deel van je levensstijl wordt. Dit zijn een aantal tips die mij hebben geholpen:

IMG_1968

1. Drink (genoeg) water

Ik hoef echt niet meer te vertellen waarom dit zo belangrijk is, daar is al genoeg over geschreven. Mijn probleem is dat ik vaak gewoon vergeet te drinken, en daardoor niet aan mijn 3 liter per dag kwam. Tegenwoordig zet ik mijn water voor elke dag klaar in de koelkast in flessen. Zo kan ik precies zien hoe veel ik heb gedronken en kan ik het niet meer vergeten.

2. Vind een vorm van beweging die je oprecht leuk vind

Zelf heb ik van alles geprobeerd; hardlopen, krachttraining in de sportschool, heel veel verschillende groepslessen, de bekende Kayla Itsines workouts. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een yogaschool waar ik me echt op mijn plek voel. Ik probeer geen smoesjes meer te bedenken om een dagje niet te hoeven sporten, maar kijk juist uit naar mijn lessen. Ik geloof echt dat dat de beste manier is om meer te bewegen.

IMG_3010

 

3. Op tijd naar bed

Nog een ding waar ik zelf veel moeite mee heb, op tijd naar bed gaan. Meestal ben ik ‘s-avonds nét lekker bezig met van alles, als ik me bedenk dat ik eigenlijk moet gaan slapen. Om er voor te zorgen dat je nog redelijk op tijd slaapt, is het een goed idee om ongeveer een uur voordat je wil slapen niet meer naar felle beeldschermen te kijken. Computer en TV uit dus, en bijvoorbeeld lekker gaan lezen of iets anders doen. Zo zorg je dat je de dag achter je laat, en je lichaam zich klaar maakt om te gaan slapen.

De app Flux kan ik trouwens ook zeker aanraden. Die zorgt er voor dat het beeldscherm van je computer meer kleurt wanneer de zon onder gaat. ‘s-Avonds worden de koele tonen uit je beeldscherm gehaald, waardoor je ogen door krijgen dat het avond is, en je makkelijker kan slapen. Deze functie is ook pas toegevoegd aan iOS, op iPhones kun je het vinden onder “Night Shift” in de instellingen.

4. Kleine beetjes helpen

Probeer kleine dingetjes te veranderen waardoor je door de dag heen net wat meer beweegt. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om de trap te pakken in plaats van de lift, of ga als het mogelijk is met de fiets naar je werk of school. Het kost niet heel extra moeite, maar zorgt er wel voor dat je door de dag heen wat actiever bent.

gezondeten

5. Leer gezond eten te waarderen

Het is belangrijk dat je gezond eten niet als een “moeten” gaat zien, maar iets waar je ook van kan genieten. Ik heb gemerkt dat mijn smaak de laatste tijd enorm is veranderd. Zo vind ik bijvoorbeeld veel frisdrank en andere hele zoete dingen niet eens meer lekker. Als je gezonde gerechten en tussendoortjes eet die je ook echt lekker vind kan je er veel makkelijker een vast eetpatroon van maken.

Dit waren 5 kleine dingen die er bij mij voor zorgen dat ik wat gezonder ben gaan leven. Ik hoop dat iemand anders hier ook iets aan heeft!



Plaats een comment