Habits: Ochtendroutine

Habits ochtendroutine

Deze week alweer de laatste blog in mijn habits serie. Deze keer wil ik het graag hebben over ochtendroutines.

Hoe ziet een gemiddelde ochtend er voor jou uit? Je haasten om je klaar te maken en zo snel mogelijk de deur uit te zijn, ik ken het maar al te goed. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de ochtend voor mij de meest productieve tijd van de dag is. Door de ochtend al goed te beginnen, kan ik het beste uit mijn dag halen. Daarom heb ik een ochtendroutine ontwikkeld waarmee ik de dag begin vol energie en motivatie. Dit zijn de gewoontes die ervoor zorgen dat je je dag goed begint.

Genoeg slapen

Als je niet uit bed kunt komen en blijft snoozen tot het laatste kwartier voor je het huis uit moet rennen, heb je geen tijd om je dag goed voor te bereiden. Daarom is het net zo belangrijk om op tijd naar bed te gaan en genoeg slaap te pakken.

Maak je ochtend efficienter

Er zijn wat trucjes die je kunt gebruiken om je ochtend efficiënter te laten verlopen. Zo zorg je dat je niet te veel tijd kwijt bent met je klaarmaken voor de dag. Hier zijn wat ideeën:

  • Om te beginnen met de meest obvious tip: Zorg voor een routine. Als je iedere dag dezelfde stappen doorloopt kun je het zelf met je slaaphoofd op automatische piloot. Zo gaat het allemaal net even wat sneller.
  • Bereid je ontbijt de avond van tevoren voor. Vooral als je moeit hebt met ontbijten kan het handig zijn als er een smoothie of bakje overnight oats voor je klaarstaat in de koelkast.
  • Leg je kleding de avond van tevoren klaar. Dan hoef je in de ochtend daar niet over na te denken of te zoeken in het donker.
  • Hetzelfde geldt voor je tas inpakken: Als je de meeste dingen de avond van tevoren al voorbereid, kun je de volgende dag snel je tas pakken en gaan.

Kom in de juiste mindset

Als je alles hebt gedaan dat je moet doen om de deur uit te komen, is het ook goed om in de juiste mindset te komen. Zelf doe ik dit met de 2 dingen die ik al eerder heb besproken in deze serie.

Meditatie. Iedere ochtend gebruik ik de app Headspace om 10 minuten te mediteren. Door even een momentje voor jezelf te nemen, ben je de rest van de dag bewuster en beter gefocussed.

Planning. Na het mediteren pak ik mijn planner erbij om te kijken wat ik gedaan wil krijgen die dag. Ik probeer ook meteen in te

schatten hoeveel tijd ik overal mee bezig ben, welke to-do’s de hoogste prioriteit hebben, en hoe ik de dag het beste kan indelen. Als ik begin met werken weet ik meteen wat me te doen staat.

Unplugged

Nog een laatste tip, eentje waarvan het mij aardig wat tijd heeft gekost om er echt een gewoonte van te maken: Weersta de verleiding om ‘s ochtends meteen je telefoon erbij te pakken. Een lange tijd was het eerste wat ik deed, vaak nog voordat mijn bed uitstapte, mijn mails, appjes en social media checken. Dit kost niet alleen veel tijd, maar zorgt er ook voor dat je de dag reactief begint. Je begint de dag meteen met reageren op andere dingen en mensen die jouw aandacht opeisen. Het is juist belangrijk om jouw eigen tijd prioriteit te geven. Die berichtjes kunnen best een uurtje wachten.

Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit? Zijn er bepaalde gewoontes die jou helpen het beste uit je dag te halen? Laat het achter in de comments!

Lees hier vorige delen van de habits serie:



Plaats een comment

%d bloggers liken dit:
Inline
Inline