Mijn ervaring: Intermittent fasting

Intermittent Fasting, een eetpatroon waarbij je afwisselt tussen periodes waarin je wel en niet eet. Ik was er al een tijdje bekend mee, vooral via Reddit, en had het al eerder geprobeerd maar ben er ook weer mee gestopt. De afgelopen tijd zag ik ineens wat dingen over Intermittent Fasting voorbij komen, zoals deze video en een aantal artikelen op andere blogs. Toen werd ik toch weer benieuwd. De lijst met voordelen die het zou hebben klinkt toch wel erg goed. Ik besloot het nog een kans te geven.

Wacht even, periodes van wel en niet eten?

Het idee van intermittent fasting (IF) is dat je alleen eet tussen bepaalde tijden, en buiten die tijden dus “vast”. De tijden waar je je aan houdt zijn heel flexibel, er zijn op internet verschillende voorbeelden te vinden. Het schema dat het meeste wordt gebruikt is een periode van 8 uur wel eten, en daarna 16 uur niet. Er zijn ook mensen die het nog langer volhouden, maar dat vind ik te ver gaan. Ik heb besloten om deze week te eten tussen 13:00 en 21:00 omdat ik denk dat dat het beste binnen mijn dagen past. Buiten die tijden om mag je dus wel gewoon water, thee en koffie drinken, maar meer niet.

Waarom zou je dat doen?

Omdat het enorm veel voordelen voor je gezondheid zou hebben! Door het woord “vasten” klinkt het best extreem, vond ik zelf eerst ook. Maar dat valt heel erg mee! Het is niet de bedoeling dat je minder of anders gaat eten dan normaal. Je eet precies hetzelfde, maar dan binnen een kortere tijdsperiode. Dit zijn een aantal voordelen van IF die vaak worden genoemd:

  • Een stabielere bloedsuikerspiegel
  • Je lichaam gaat groeihormoon aanmaken, wat goed is voor je spieren
  • Een verlaagd risico op verschillende ziektes en een te hoog cholesterol
  • Je geeft je lichaam de kans om te herstellen en ontgiften doordat het niet constant nieuw voedsel aan het verwerken is
  • Een hogere concentratie
  • Je gezonder en energieker voelen
  • Niet constant bezig hoeven te zijn met eten

Wil je hier meer informatie over? Dan zou ik je aanraden hier even verder te lezen, beide pagina’s kunnen het beter uitleggen dan ik en zijn goed onderbouwd:

HappyHealthy
Fitbeauty
Of als je ook Reddit-fan bent: Hier

Er zijn dus een hoop voordelen aan intermittent fasting te noemen, maar voor mij het belangrijkste zijn de laatste 3 op het lijstje. Het lijkt me heerlijk om in de periode waarin je niet eet gewoon gefocust te kunnen zijn op andere dingen, en om te leren gaan met niet altijd kunnen of hoeven eten. Normaal heb ik daar best moeite mee. Vanaf het moment dat ik ‘s-ochtends opsta kijk ik uit naar het ontbijt, en daarna leef ik steeds naar het volgende eetmoment toe. Dat is toch even heel anders als ik pas om 13:00 begin met eten. Benieuwd hoe dat mij af is gegaan? Dit was mijn eerste week intermittent fasting.

Maandag

‘S-ochtends heb ik een tentamen, waardoor ik al vroeg van huis moet vertrekken. Het niet ontbijten scheelt wat tijd, komt best goed uit! Veel last van honger heb ik ook nog niet. Maar als ik rond 12 uur weer buiten de tentamenzaal sta gaat het mis. Een vriendin heeft cupcakes gebakken en meegenomen om te vieren dat de tentamens er op zitten, en daar kan ik echt geen nee tegen zeggen. Ik besluit mijn eetperiode voor vandaag te verplaatsen naar 12:00 tot 20:00 om toch binnen 8 uur te blijven.

Dinsdag

De tweede dag gaat beter. Ik ben de hele ochtend druk bezig en de tijd voordat ik mag eten is zo om. ‘S-avonds na 9 uur stoppen met eten gaat ook verbazend goed. Er staan paaseitjes op tafel en normaal zou ik me in moeten houden om niet te blijven pakken. Nu weet ik gewoon dat het niet meer kan. Prima, morgen weer een dag!

Woensdag

Het begint me duidelijk te worden dat voor mij het sociale aspect van intermittent fasting het moeilijkste is. Op woensdag was ik op mijn stage, waar we altijd gezamenlijk lunchen. Daardoor “moest” ik rond 12 uur mijn eerste maaltijd eten. In dat soort situatie’s vind ik het toch raar om niet mee te eten en later zelf te lunchen. Ik zou dat ook helemaal niet willen, dan wordt het gelijk zo’n groot “ding”.

Donderdag

Het valt me op dat ik me alerter voel vóór ik begin met eten. Vanaf de lunch, mijn eerste maaltijd, begin ik water trager en minder productief te worden. Ook heb ik nog steeds helemaal geen last van honger in de ochtend. Ik ben gewoon bezig met mijn werk, en vind het eigenlijk wel fijn om tot die tijd niet echt met eten bezig te zijn. Toen ik ‘s-ochtends ergens een kopje koffie bestelde liet ik voor het eerst in mijn leven het koekje dat erbij zat liggen, en dat voelde heel vanzelfsprekend.

Vrijdag

Sinds ik ben begonnen met IF is dit de eerste keer dat ik ‘s-ochtends naar yoga ga, zonder eerst te eten dus. Het is ook nog een intensievere les, dus ik was benieuwd hoe dit zou gaan. Eigenlijk gaat het helemaal prima, ik heb nergens last van en net zo veel energie als normaal. In de ochtend sporten met dit eetpatroon kan dus gewoon, weet ik dat ook weer!

Zaterdag

Als ik op zaterdagochtend gewoon thuis ben en niet meteen ergens heen hoef, mis ik het ontbijten voor het eerst een beetje. Ik denk dat het deels komt doordat ik het zo gewend ben en nu niks heb om me af te leiden, en deels doordat ik mijn bakje havermout met yoghurt en fruit gewoon zo lekker vind. Gelukkig is dat op te lossen door dezelfde dingen gewoon te eten als lunch.

Zondag

De laatste dag van het experiment al weer! Ik ben inmiddels redelijk gewend aan intermittent fasting. ‘S-ochtends met van alles bezig in huis, om 1 uur lunchen, en als ik na 9 uur zin heb in iets lekkers maak ik gewoon een kopje thee. Easy peasy.

Conclusie

Over het algemeen moet ik zeggen dat intermittent fasting me redelijk goed bevallen is, maar het heeft een aantal duidelijk voor- en nadelen. Wat mij het meeste is opgevallen deze week is hoe vaak mijn eetgedrag werd beïnvloed door de mensen om me heen. Als de lunch op kantoor nou eenmaal eerder begint, of je ‘s-avonds later op de avond nog een drankje wil doen, stap je al heel snel buiten het eetschema. En om dat soort dingen nou niet meer te doen vind ik het niet waard, daar wordt het leven ook niet leuker van.

Aan de positieve kant heb ik ook geleerd hoe vaak ik wel niet eet, of denk aan eten, uit verveling of automatisme, en dan vooral thuis op de bank. Ik vond het heel fijn om deze week duidelijk te weten dat ik na een bepaalde tijd gewoon niet meer ga snacken. Verder voelde ik me in “vast”-periode ook gewoon super goed. Ik had niet echt honger, en was niet aan het afwachten tot ik mocht gaan eten. In de ochtend kon ik me juist heel goed focussen op andere dingen en lekker productief zijn, dat beviel me heel goed! Ik merkte ook duidelijk dat die energie begon af te zakken na het eerste eetmoment op een dag.

Voorlopig heb ik dan ook besloten om hier mee door te gaan, maar wel op een flexibele manier. Ik wil over het algemeen blijven eten in een periode van 8 uur om te blijven profiteren van de voordelen. Ik wil me er echter niet helemaal aan vastzetten, dus als het een dagje niet helemaal uit komt, dan ook lekker niet!



Plaats een comment