Altijd gezond eten in huis met mealprepping

Je herkent het vast wel: je hebt je voorgenomen wat beter te gaan eten en een tijdje gaat het goed. Je haalt lekker veel groente en fruit in huis, zoekt gezonde recepten op en gaat aan de slag in de keuken. Maar al snel komt er een moment dat je het even te druk hebt. Geen tijd om te koken, dus je bestelt even wat. Vergeten je eigen lunch mee te nemen, dus je haalt snel een broodje onderweg. Zonde, je was net zo goed bezig! 

Ik herken het zelf in ieder geval erg goed. Tussen mijn master, werk en andere dingen die ik doe heb ik ook niet altijd zin en tijd om elke dag uitgebreid in de keuken te staan. Gelukkig kan je met een beetje planning voorbereid zijn op dit soort situaties. Wel eens gehoord van mealprepping?

Op andere blogs zie ik het regelmatig voorbijkomen en ik vind het genius! Het idee is dat je in één keer, bijvoorbeeld als je vrij bent op zondag, alvast eten voorbereid voor de rest van de week. Dan hoef je het op drukke momenten alleen nog maar uit de koelkast te halen.

Hoe ver je hier in gaat, kan je helemaal zelf bepalen. Ik zie weleens video’s voorbijkomen van mensen die hun hele weekmenu, 3 maaltijden en tussendoortjes, elke week preppen. Een beetje extreem, vind ik zelf. Maar ik heb door de tijd heen wel wat andere habits ontwikkeld die ervoor zorgen dat ik altijd iets gezonds te eten in huis heb.

Mealprepping

1. Te veel koken

Eigenlijk is dit niet eens mealprepping te noemen, omdat ik dit gewoon doe als ik het avondeten kook. Als je dan toch bezig bent, kun je meteen wat extra’s maken om in de koelkast te bewaren. Dit werkt bijvoorbeeld heel goed met pasta, sauzen, soep, curry of chili. Afhankelijk van hoeveel je over hebt kun je hetzelfde gerecht de volgende dag weer eten. Heb je wat minder over voor een hele avondmaaltijd? Dan eet je het de volgende dag tijdens de lunch.

Gezond eten

2. Ontbijt

Zelf heb ik het geluk dat ik best een ochtendmens ben, maar ik weet dat veel mensen meer moeite hebben met die tijd van de dag. ’s Ochtends vroeg al een goed ontbijtje klaarmaken zit er dan niet in. De oplossing? Maak je ontbijt van tevoren klaar. Mijn favoriete recept hiervoor is overnight oats.

Basisrecept Overnight Oats

  • 40 gram havermout
  • Een eetlepel lijnzaadmix
  • Amandelmelk, sojamelk, of iets anders wat jij lekker vindt toevoegen tot alles onder staat
  • Fruit naar keuze. De laatste tijd gebruik ik graag blauwe bessen uit de diepvries.

Dit meng je allemaal door elkaar, en zet het in de koelkast. De havermout en lijnzaadmix nemen het vocht op, waardoor het de volgende dag een lekker havermoutje is. Als je diepvriesfruit gebruikt is dat de volgende ochtend ook ontdooid en ready to eat. Je kan hier eindeloos mee variëren naar eigen smaak.

Vink Koeltechniek

3. Mise en place

Mealpreppen hoeft niet te betekenen dat je van tevoren complete maaltijden in bakjes klaar maakt. Kan wel, maar ik vind het leuker en handiger om per dag te kiezen waar ik zin in heb, en wat uitkomt in mijn dag. Liever zorg ik dat ik losse bakjes met verschillende producten klaar heb staan in de koelkast. Een aantal voorbeelden:

  • Gekookte eieren
  • Rijst of pasta
  • Gegrilde groenten
  • Gebakken tempeh of tofu
  • Zelfgemaakte hummus

Dit zijn slechts een aantal ideeën, maar je kan hier weer alle kanten mee op. Als het dan tijd is om te eten heb je al wat dingen klaar liggen in de koelkast. Hier kan je snel een salade mee maken, of het opwarmen en verwerken in een ander gerecht. Het zal je in ieder geval een hoop tijd schelen als je de helft van het werk al gedaan hebt.

Koelcellen

4. Goed bewaren

Inmiddels loopt mijn keukenkastje aardig vol met verschillende tupperware-bakjes waar ik alles in bewaar en meeneem. Moet je die zelf nog inslaan? Dan zou ik je aanraden eens te kijken bij de Hema of de Action, daar is genoeg te vinden.

Het meeste eten dat je mealprept kun je natuurlijk het beste gekoeld bewaren. Deze blogpost schrijf ik in samenwerking met Vink Koeltechniek, een specialist op het gebied van koelingen. Of je jouw bakjes bewaart in de koelkast of in de vriezer, is afhankelijk van hoe snel je het op gaat maken. Voor 2 of 3 dagen kan het meeste in de koelkast blijven staan. Weet ik dat ik iets voorlopig nog niet ga opmaken? Dan vries ik het liever in.

Bij Vink Koeltechniek kun je terecht voor verschillende producten op het gebied van koeling. Zo bieden ze koelcellen en blast chillers om voeding gekoeld in te bewaren. Zo veel koelruimte om dingen in op te bergen zou voor mij een droom zijn, haha 🙂 Voorlopig doe ik het nog even met mijn kleine koelkastje thuis.

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Vink Koeltechniek.



2 thoughts on “Altijd gezond eten in huis met mealprepping”

Plaats een comment


Inline
Inline